Moderne communicatie middelen

Moderne communicatie middelen

Appen met de overheid, via facebook contact met je zorgverlener, chatten met je bank… Deze moderne communicatiemiddelen zijn niet meer weg te denken uit onze huidige samenleving. Het sociale media gebruik is in de afgelopen jaren sterk toegenomen. Uit onderzoek van het CBS wordt dit in onderstaand tabel per leeftijdscategorie toegelicht. leeftijdscategorie 2014 2019 12-55 […]


Appen met de overheid, via facebook contact met je zorgverlener, chatten met je bank… Deze moderne communicatiemiddelen zijn niet meer weg te denken uit onze huidige samenleving.
Het sociale media gebruik is in de afgelopen jaren sterk toegenomen. Uit onderzoek van het CBS wordt dit in onderstaand tabel per leeftijdscategorie toegelicht.

LEEFTIJDSCATEGORIE20142019
12-5590%95%
55-6564%89%
65-7540%76%
75 en ouder13%40%

Instanties, bedrijven en organisaties spelen hier dan ook op in en bieden allerlei type sociale media middelen aan om in contact te staan met hun doelgroep. Voor de burger is het fijn dat je de keuze hebt op welke manier je in contact kan komen met de betreffende instantie.

De basis voor goede communicatie is dat je goed begrepen wordt door de ander. Worden afspraken goed nagekomen? Krijg je de juiste informatie van een instantie? Vertrouwen dat de ander je goed begrijpt neemt toe zodra je de ander ook voor je ziet. Volgens communicatie experts blijkt dat de betekenis van een boodschap voor het grootste gedeelte non- verbaal geïnterpreteerd wordt. Het langs gaan bij je lokale bank met een vaste klantadviseur die al je vragen beantwoord lijkt op iets uit vervlogen tijden. Helemaal in deze tijd met strikte corona maatregelen is persoonlijk contact met een instantie nog moeilijker geworden.

Om toch wel zoveel mogelijk persoonlijk contact te krijgen proberen organisaties in aanvulling op chatten, bellen of appen, video bellen als mooi alternatief aan te bieden. De zorg zet dit ook steeds meer in als instrument door beeldzorg aan te bieden. Door middel van video bellen zie je de lichaamsstaal en gezichtsuitdrukkingen van de ander ondanks dat je fysiek niet in dezelfde ruimte bent. Op deze manier wordt de afstand tussen burger en instantie zoveel mogelijk verkleind en daarmee wederzijds begrip gecreëerd.

Hier speelt Swbb dan ook op in….