Probleem op vakantie

Geen stoel in het vliegtuig, een overvol hotel of pech met de huurauto? Zoiets kan uw vakantie wreed verstoren. Weet waar u recht op hebt!

Wat als… mijn vliegtuig vertraging heeft?
Het komt regelmatig voor dat een vliegtuig met vertraging vertrekt. Minimaal één op de honderd vluchten wordt geannuleerd of is langdurig vertraagd. Als de vertraging een half uur of een uur is, heeft de reiziger niets te klagen. Maar bij vertragingen van twee uur of langer moet de luchtvaartmaatschappij eten en drinken vergoeden en zo nodig ook hotelovernachtingen en vervoer van en naar het hotel. Ook mag u twee telefoongesprekken, faxen of e-mails declareren. Deze en de hierna volgende regels gelden voor reizen binnen Europa en voor reizen buiten Europa met een Europese luchtvaartmaatschappij.

Soms is overmacht de oorzaak van vertraging. Denk aan terrorisme, extreme weersomstandigheden of wilde stakingen. Als overmacht niet de reden is, dan  heeft u bij langdurige vertraging recht op schadevergoeding. Is annulering of overboeking de reden van vertraging en is de vertraging bij aankomst minder dan twee uur, dan kunt u aanspraak maken op een vergoeding van €125. Deze vergoeding geldt voor vluchten tot 1500 kilometer. Uiteraard moet de luchtvaartmaatschappij ook uw vervangende ticket vergoeden.

TIP Neem geen vouchers aan die de luchtvaartmaatschappij misschien aanbiedt voor een nieuw, toekomstig ticket. De geldigheid is meestal beperkt, en ze zijn exclusief luchthavenbelastingen en brandstofheffingen. Wanneer u een nieuwe reis gaat maken, moet u dus altijd bijbetalen.

Wat als… ik een schadevergoeding wil?
Schade claimen is nog niet zo simpel. Sommige luchtvaartmaatschappijen hebben een formulier op hun website, andere verwijzen door naar het reisbureau (dat echter niet verplicht is te helpen, laat staan kosteloos). Het is de ervaring van de Consumentenbond dat maatschappijen bijna nooit zonder rechterlijke tussenkomst een compensatie wegens vertraging uitbetalen. Op www.consumentenbond.nl /vluchtclaimservice kunt u nagaan of u in aanmerking komt voor een vergoeding.

Lukt het niet om een claim te innen bij de luchtvaartmaatschappij, dan kunt u de hulp inroepen van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT, www.ilent.nl). Ook rechtsbijstandsverzekeraars helpen bij het indienen. Verder kunt u uw claim uitbesteden aan EUclaim (www.euclaim.nl) in ruil voor 27 procent van de toegekende vergoeding. Bij EUclaim geldt no cure, no pay: wordt de vergoeding niet toegekend, dan kost de dienstverlening u ook niets. ARAG Flight Claim Service (www.flightclaimservice.nl) doet hetzelfde, maar vraagt 20 procent. Green Claim (www.greenclaim.nl) vraagt enkel om een donatie.