Electrische autos – Nederland als wereld leider onthult

De top tien landen die de race voor elektrische voertuigen leiden en daarmee de norm bepalen voor een lagere CO2-uitstoot, is bekendgemaakt, en Nederland neemt de eerste plaats in.

Een internationaal onderzoek door de vergelijkingswebsite StreeFreeCarRental.com heeft Nederland als beste in de wereld benoemd, als het gaat om het gebruik van koolstofbesparende elektrische voertuigen – ver voor China en verschillende Europese landen uit.

Nederland bleek het verst gevorderd in de uitrol van elektrische voertuigtechnologieën, gevolgd door Noorwegen en Zweden en met Frankrijk op de vierde plaats.

Onderzoekers keken naar zowel de verkoop van elektrische voertuigen per hoofd van de bevolking als de staatsinvesteringen in infrastructuur en oplaadpunten om een ​​definitief klassement samen te stellen van de landen die de weg wijzen als het gaat om elektrische auto’s.

In Nederland zijn 297.380 elektrische auto’s verkocht – één op de 58 inwoners van het land heeft daarmee een elektrische auto. De Nederlandse overheid heeft ook enorm geïnvesteerd in infrastructuur met meer openbare oplaadpunten per auto dan enig ander land. Eén op de vijf van alle auto’s die momenteel op de weg rijden is elektrisch.

Het onderzoek laat ook zien hoeveel werk er nog moet gebeuren voor de andere landen om Nederland in te halen in de race naar nul CO2-uitstoot.

China rapporteerde het hoogste aantal verkopen van elektrische voertuigen ter wereld. Meer dan 4,5 miljoen elektrische auto’s rijden nu al op de weg daar, maar het land behaalde slechts de vijfde plaats op de ranglijst. Het  enorme aantal inwoners in China betekent namelijk dat maar 1 op de 304 mensen een elektrische auto heeft. De infrastructuur is echter sterk met één laadstation voor elke negen auto’s.

Eco-bewust Noorwegen bleek meer elektrische auto’s per hoofd van de bevolking te hebben dan waar ook ter wereld. De 480.000 voertuigen die daar worden verkocht, betekent dat één op de 11 mensen een elektrische auto heeft, maar het miste de toppositie omdat er minder openbare oplaadpunten waren, slechts één op elke 30 auto’s.

Het Noorse buurland Zweden stond ook hoog op de lijst – met bijna 200.000 verkochte voertuigen en een netwerk van 10.000 openbare oplaadpunten. Dat betekent dat er één elektrische auto op de weg rijdt voor elke 52 Zweden en één oplaadpunt is voor elke 19 auto’s.

Frankrijk stond op de vierde plaats, met meer dan 470.000 die daar al op de weg rijden daar – aanzienlijk meer dan Nederland. De Fransen hebben ook 30.000 openbare oplaadpunten. Deze cijfers vertegenwoordigen één elektrische auto voor elke 143 Fransen en één laadstation voor elke 16 auto’s.

In de Verenigde Staten zijn meer dan 1,7 miljoen elektrische voertuigen verkocht, één op de 189 Amerikanen heeft er één. Deze auto’s delen een netwerk van 26.000 openbare oplaadpunten, dat is één op elke 67 auto’s, ver achter bij veel andere landen.

Een woordvoerder van StressFreeCarRental.com die het onderzoek heeft samengesteld, zei: “Er is nog veel werk aan de winkel voor regeringen van over de hele wereld als ze de klimaatverandering serieus willen aanpakken en de CO2-uitstoot drastisch willen verminderen.

Onze studie laat zien welke landen de wereld aanvoeren in de race naar een netto nuluitstoot van voertuigen en welke achterblijven.

Noorwegen heeft meer elektrische auto’s per inwoner dan waar ook ter wereld, maar ze zijn door Nederland van de toppositie gehouden omdat de Nederlandse overheid zwaar investeerde in laadpalen. Met zoveel oplaadpunten vinden we dat Nederland echt het goede voorbeeld geeft naar andere landen.

We ontdekten dat chauffeurs in Nederland erg ontvankelijk waren voor de nieuwe technologie. In zo’n compact land baart het beperkte bereik van sommige elektrische auto’s misschien minder zorgen dan in een groter land als de Verenigde Staten.

De VS zouden echter veel kunnen leren van China, waar al meer dan een half miljoen openbare laadstations zijn. In China is er één oplaadpunt op de negen elektrische voertuigen – een veel hoger aantal dan in Amerika, waar 67 auto’s strijden om elk laadstation.

Als we naar het onderzoek kijken, is het duidelijk dat er een patroon is tussen het vertrouwen van het publiek in het bereik van elektrische auto’s, het aantal laadstations en de kosten van een elektrische auto. Als chauffeurs eenmaal het gevoel hebben dat de technologie betaalbaar is en er zeker van zijn dat ze tijdens hun reis niet zonder lading komen te zitten, zijn ze eerder geneigd om te kopen. ”

Ga voor de volledige uitsplitsing van het onderzoek naar
https://www.stressfreecarrental.com/en/netherlands/car-hire-electric