Internet en Telefoon
Ondanks de vele alternatieven voor communicatie, wordt er nog steeds veel gebeld. Via vaste telefoons thuis of op het werk, via mobiele telefoons en ook via internet (bijvoorbeeld Skype).
Voor vaste telefonie was KPN (vroeger PTT) oorspronkelijk de enige aanbieder. Inmiddels zijn er diverse andere bedrijven die vaste telefonie aanbieden. Het KPN netwerk wordt door meerdere telecom aanbieders gebruikt.
Telefoonbedrijven moeten zich houden aan verschillende regels. Deze beschermen consumenten en bedrijven. Telefoonbedrijven moeten bijvoorbeeld hun klanten duidelijk informeren over de kosten voor het gebruik van mobiele en vaste telefonie.
Internet is mogelijk via de kabel, adsl of glasvezel. Naast internet bieden de meeste providers ook bellen en/of digitale televisie aan. Aanbieders proberen zich van elkaar te onderscheiden met abonnementen, waarbij de snelheid van de verbinding, de prijs en diverse extra’s belangrijke factoren zijn.
Mobiel bellen, online winkelen, digitale facturen versturen en e-mailen. Informatie- en communicatietechnologie (ICT) heeft steeds meer invloed op het dagelijks leven. Ook zorgt ICT voor economische groei.
Soort diensten
Er zijn diverse internet- en telefoniediensten.
Telefonie: vaste lijn of via kabel
Mobiele telefoon
Internet: via kabel of vaste telefoonlijn
Mobiel internet
De meeste mensen maken gebruik van de bovengenoemde diensten. Deze kunnen gesplitst worden in twee abonnementvormen voor vast gebruik thuis of op het werk en mobiel gebruik voor onderweg of op reis .
All-in-one abonnementen van een provider voor gebruik thuis zijn populair en meestal goedkoper dan losse abonnementen en worden via telefoonlijn of kabel geleverd en vaak in combinatie met TV. U krijgt dan thuis TV, vaste telefonie en internet via de kabel of via de vaste telefoonlijn. U kunt ook kiezen voor het leveren van losse telefoon-,TV- en internetdiensten van verschillende providers