Er zijn verschillende abonnementen en kosten voor telefonie en internet.

Iedere telefonieaanbieder moet ervoor zorgen dat u alle tariefinformatie kunt vinden op zijn website. Gaat het nu om vaste of mobiele telefonie? Om een abonnement of prepaid? Voor elke dienst apart moet u eenvoudig alle tarieven kunnen terugvinden. Deze tarieven moeten duidelijk zijn, zodat u goed begrijpt waar u voor betaalt.

Tabel telefoon, televisie -en internetkosten

For informatie over providers en prijzen van Telefonie raadpleeg de sites van

Consuwijzer 

Consumentenbond

Internet
De kosten van een internetabonnement zijn met name afhankelijk van de downloadsnelheid. Gemiddeld kost een basisabonnement € 24,– per maand,
een abonnement met iets sneller internet kost € 29,– per maand en een abonnement met de hoogste intersnelheid € 39,– per maand.
Consument kunnen niet altijd uit alle aanbieders kiezen; de keuze is afhankelijk van de woonplaats. Vaak zijn er eenmalige aansluitkosten bij het afsluiten van het internetabonnement.
Gemiddeld internet download snelheid is ongeveer 30 MB

Televisie
De televisieontvangst verloopt digitaal, via de kabel of de satelliet. De kosten voor een kabelaansluiting zijn € 18,– per maand. Een digitaal basispakket kost circa € 19,– per maand.
Hierbij is het mogelijk om het abonnement uit te breiden met extra pakketten, bijvoorbeeld een sport -of filmpakket, of een HD-pakket met een betere beeldkwaliteit.
Afhankelijk van het soort pakket kost dit tussen de € 7,50 en € 15,– per maand extra.

Combinatiepakketten
In plaats van losse contracten voor (vaste) telefoon, televisie en internet, kan ook gekozen worden voor een combinatiepakket. Dat kan een combinatie van twee zijn of een alles-in-één pakket. De prijs van een basispakket met telefoon, internet en televisie ligt gemiddeld tussen de € 40,– en € 50,– per maand.

Geld terug bij storing telefonie en internet

Telecomproviders worden verplicht bij storingen van telefonie en internet hun klanten te compenseren. Er komen in de wet minimale eisen te staan waaraan een compensatieregeling moet voldoen. Deze eisen gaan voor zowel mobiele als vaste telefonie en internet gelden. Dit schrijft minister Kamp van Economische Zaken (EZ) woensdag 22 mei 2013 aan de Tweede Kamer.
‘Je betaalt als consument om te kunnen bellen en internetten,’ aldus minister Kamp. ‘Als die dienst langer dan 12 uur uitvalt, is het heel redelijk dat je daar voor wordt gecompenseerd.’
Compensatie verplicht bij storing langer dan 12 uur
Compensatie wordt verplicht bij een storing die langer dan 12 uur duurt. De vergoeding wordt gekoppeld aan de maandelijkse abonnementskosten. Bij een storing tussen 12 en 24 uur heeft de klant recht op ten minste 1/30 van de maandelijkse abonnementskosten. Een storing tussen 24 en 48 uur geeft recht op een compensatie van 2/30 van de maandelijkse abonnementskosten enzovoort.
Compensatieregeling ook voor zakelijke klanten
Met dit minimum houden telecomproviders voldoende ruimte zich te onderscheiden van hun concurrenten. De compensatieregeling gaat ook gelden voor de zakelijke klanten van providers. Begin 2014 stuurt minister Kamp een wetsvoorstel naar de Tweede Kamer.