Klachten
U kunt uw klacht over de politie digitaal, schriftelijk of mondeling indienen bij de politie.
Voorbeelden van klachten over de politie
U kunt bijvoorbeeld een klacht indienen als de politie:
- u verkeerd heeft behandeld;
- u onbeleefd te woord heeft gestaan;
- u heeft gediscrimineerd;
- verkeerd gebruik heeft gemaakt van bevoegdheden;
- onzorgvuldig heeft gehandeld;
- te lang heeft gewacht met de beantwoording van een brief.
Klacht indienen over de politie
U kunt op verschillende manieren een klacht indienen over de politie:
- online met een digitaal klachtformulier;
- schriftelijk door een brief te sturen aan de politiechef van de eenheid waarover u een klacht heeft;
- mondeling als u uw klacht niet kunt opschrijven. U kunt hiervoor een afspraak maken met de afdeling Veiligheid, Integriteit en Klachten via nummer 0900-8844. U kunt voor het maken van een afspraak ook langsgaan bij een politiebureau in uw omgeving.
U ontvangt van de politie bericht over de behandeling van uw klacht.
Afhandeling klacht over politie
Vaak nodigt de politie u uit voor een gesprek om uw onvrede weg te nemen. Als u ontevreden blijft, start de chef van de regionale eenheid een onderzoek. Een onafhankelijke klachtencommissie adviseert hem bij dit onderzoek. Bent u het niet eens met de uitkomst van het onderzoek? Dan kunt u de Nationale ombudsman inschakelen.
Zie ook
- Klachtenregeling politie Politie.nl
- Organisatie politie Politie.nl
- Politie